Skip to content
Farvernes ABC

Mange ideer til billedkunsttimer

Vægkunstner Lisbet Pinnerup Møller anbefaler Farvernes ABC til alle, der underviser i billedkunst. “Det er alt i alt et godt undervisningsmateriale med konkrete tegneopgaver, som kan bruges til både små og store elever.” Lisbet er også tidligere folkeskolelærer og underviser i billedkunst.

af Adam Pade

William på 4 år stod igen og betragtede Lisbet, mens hun malede væggen i børnehaven om til en illustreret ABC. Den dag var hun ved at tegne et wc ved siden af W’et, og William havde efterhånden lært, at hun tegnede ting, som hang sammen med hvert bogstav. Som William og wc. Det synes han ikke var så lækkert.

”Jeg kan huske William, for han faktisk blev lidt ked af at have samme forbogstav som et wc. Men så snakkede vi os frem til, at windsurfing jo også starter med W, og så tegnede jeg en windsurfer omkring W’et og fik også tegnet ikonet for WiFi. Så synes han faktisk hele vægmaleriet blev ret sejt,” fortæller Lisbet Pinnerup Møller.

Lisbet Pinnerup Møller har arbejdet med børn og læring gennem mange år. Først som folkeskolelærer, hvor hun gennem mere 15 år underviste børn i billedkunst og var med til at holde kurser for lærere. I dag er hun udøvende kunstner og laver vægmalerier i blandt andet børnehaver og på skoler. Derfor har hun fået til opgave at kigge lidt nærmere på Farvernes ABC.

Et unikt materiale – lige til at bruge

Efter at have læst Farvernes ABC igennem konkluderer Lisbet, at materialet er både omfattende og ambitiøst. Det kommer omkring rigtig mange emner: ”Det er en ordentlig mundfuld lige fra forklaring af forskellige farvesystemer og undervisning i farvecirklen samt kolde og varme farver til gennemgang af hver farves betydning og opgaver om, hvordan farver giver liv til rum.”

Heldigvis er det også fyldt med maleøvelser for børn, som er lige til at bruge i den daglige undervisning. Lisbet fortæller, at der faktisk ikke findes mange farvekompendier for undervisere på markedet, så hun er vild med, at Københavns Malerlaug stiller et unikt farvemateriale gratis til rådighed.

”Farvernes ABC kan jo både bruges til de helt små elever og på ret højt niveau. Hvis Farvernes ABC havde eksisteret, da jeg selv underviste, ville jeg helt sikkert have brugt det.”

foto: Laila Versemann

Lisbets 3 anbefalinger til dig, der vil bruge Farvernes ABC

Lisbet Pinnerup Møller har tre konkrete anbefalinger til dig, som er lærer, og vil i gang med at bruge Farvernes ABC i grundskolernes billedkunstundervisning.

1. Udvælg dele af materialet

Det er et meget omfattende undervisningsmateriale, og jeg vil ikke anbefale, at du overfor de helt små alderstrin forsøger at komme igennem det hele. Det vil være alt for meget. Udvælg i stedet de opgaver, som du selv finder mest spændende, og som passer til din børnegruppe. Lad børnene fordybe sig i dem.

2. Lad børnene male selv

En styrke ved materialet er, at det præsenterer mange vidt forskellige tegneopgaver. Jeg vil helt klart anbefale at få børnene til selv at male en hel masse. Jeg har altid arbejdet meget med gouachefarver (maling) i min undervisning, da børn ret hurtigt selv kan lave store malerier og eksempelvis kunne se virkningen af komplementærfarver.

Du kunne lave et junglemaleri med kun grønne farver, tage en fællessnak med børnene om maleriet og til sidst tilføre det en enkelt rød papegøje. Så vil børnene kunne se vibrationen mellem farverne.

Det kunne også være et maleri af himmel og hav og en orange båd som komplementærfarven. Her ville jeg inddrage flere eksempler fra billedkunsten eller fra de reklamer, som børnene ser på i byrummet. Og så skulle børnene selv i gang med at male komplementærfarver i alle mulige sammenhænge.

3. Lav temauge om alle 7 farver

I afsnittet om farverne sidst i kompendiet (side 25 og frem) finder jeg det oplagt til at lave en brainstorm med børnene om, hvilken betydning de tillægger de forskellige farver. Så bliver de med garanti aktiveret, og du får en masse sjove betragtninger.

Herefter ville jeg inddele børnene i 7 grupper – en for hver af farverne gul, rød, blå, grøn, sort, grå og hvid. Hver gruppe skulle finde eksempler på varme og kolde farver indenfor deres egen farve i magasiner og aviser og klistre det på en planche – og dernæst tage en snak i plenum om farverne.

På min skole lavede vi på et tidspunkt temauger om hver farve, som involverede alle fag. Det er ikke sikkert, at det altid kan lade sige gøre, men det fungerede virkelig godt.

Lisbet Pinnerup Møller driver virksomheden MalRum som vægmalerikunstner. På vores Facebook-side kommer hun løbende med gode råd og anbefalinger til at bruge Farvernes ABC i billedkunstundervisningen for børn.

Del dette indlæg