Spændende op-art øvelse for både små og større skolebørn, hvor de skaber optisk bedrag (3D effekt) og samtidig lærer om komplementærfarver. Det er en meget enkel øvelse, som kan gennemføres i klassen. Se med i vores undervisningsvideo, hvor Lisbet Pinnerup Møller fører os hele vejen igennem øvelsen.
af Adam Pade
Op-art er populær hos mange børn, fordi de med streger og tuscher relativt hurtigt kan skabe en tegning i 3D. Opgaven kræver, at børnene koncentrerer sig og holder tungen lige i munden, og at billedkunstlæreren lige får dem sat i godt gang. Så kan de i løbet af 5-10 minutter få skabt deres eget 3D kunstværk.
Til denne øvelse skal I blot bruge et papir og 2 tuscher. Få børnene til at vælge 2 komplementærfarver og brug timen til at introducere (eller repetere) farvecirklen for dem. Altså hvordan de 3 primærfarver (gul, rød og blå) kan blandes og skabe deres komplementærfarver (orange, lille og grøn).
I materialet Farvernes ABC kan du finde en farvecirkel på s. 8-9, som børnene selv kan udfylde.
Selve op-art øvelsen:
Ovenstående video af op-art øvelsen finder du på vores You Tube kanal sammen med en række andre kreative øvelser, som kan bruges i billedkunstundervisningen. Vi skabte disse videoer, da de danske skolebørn blev hjemmeskolet af deres forældre under Corona-isolationen (marts 2020). De blev skabt til børn og forældre, som havde brug for et kreativt og farverigt frikvarter fra de boglige lektier, og hver dag udkom en ny video på Farvernes ABCs Facebook-side. Vi har nu samlet alle videoerne på YouTube og håber at endnu flere børn, forældre, undervisere og andre kreative folk vil se dem og blive inspireret.
God fornøjelse;-)
Download hele kompendiet “Farvernes ABC” til undervisning i billedkunst her.
#komplementærfarver #opart #billedkunstundervisning